Thursday 12 January 2017

Pengalaman Kerja

Pengalaman Kerja

Teks : Karimah Abdullah

cikkarimahabdullah@gmail.com

cikkarimahabdullah.blogspot.com

Saya bermula kerjaya saya sebagai seorang peniaga ketika zaman belajar di universiti. Antara pengalaman terindah ketika berniaga topup adalah kepuasan menjual kepada pelajar-pelajar luar Malaysia, yang membeli topup banyak sangat sebab rindu keluarga di kampung halaman. Hati ini rasa sayu pula sebab jauh juga dari keluarga tetapi dapat tolong orang hubungi keluarga melalui penjualan topup juga jadi satu kepuasan menjual.

Sepanjang berniaga ketika di universiti, saya turut mengalami pengalaman yang pahit iaitu saya mengalami kerugian lebih RM2000 ketika saya menguruskan projek tempahan tshirt kepada pelajar. Ini menyebabkan saya hilang punca sekejap kerana jumlah itu sangat besar bagi saya sebagai seorang pelajar. 

Tapi alhadulillah, saya mampu menyelesaikan masalah tersebut dengan membayar balik duit-duit tempahan daripada pelajar menggunakan duit hasil perniagaan kecil-kecilan saya. Banyak pengajaran yang saya dapat belajar daripada peristiwa ini seperti jangan meletak kepercayaan kepada supplier 100% walaupun kita dah lama berurus niaga dengan mereka. Kemudian,kena lebih berhati-hati dalam memilih modeh bisnes yang agak besar kosnya. Makin tinggi kos memulakan bisnes, makin tinggi juga risikonya.

Tapi apa yang paling penting dalam berbisnes adalah pelanggan. Utamakan pelanggan adalah prinsip saya, setiap produk-prouduk yang saya jual, semuanya mesti yang saya dah cuba dahulu. Dah cuba dan berkesan kepada diri sendiri, barulah saya mula berkongsi kepada kawan-kawan. Menjual bukan sekadar menghabiskan produk jualan tapi memahami macam mana produk yang kita guna atau jual tu mampu menyelesaikan masalah orang.

Bantu orang selesaikan masalah mereka, duit datang kemudian dan jadika prinsip berniaga pelanggan adalah klien bukan sahaja sebagai pembeli. Fahami mereka dan bantu mereka. InsyaAllah Allah bantu kita dengan membuka lagi pintu-pintu rezeki kita melalui bantuan kita kepada klien-klien kita.

Selain itu juga saya ada pengalam kerja sebagai guru tuisyen. Pada mulanya terjebak mengajar tusiyen hanya kepada adik-adik saya sahaja tapi setelah ada pengalaman mengajar mereka, saya mula membuka kelas individu kepada jiran-jiran yang memerlukan khidmat guru tuisyen di kawasan Kota Bharu.

Kebanyakan kelas-kelas saya memang mengajar mengikut silibus tapi saya menggunakan pendekatan HypnoLearning iaitu menggunakan teknik hipnosis dalam pembelajaran seperti contoh menghafal menggunak otak kanan, teknik menjadikan diri pelajar lebih fokus dan banyak lagi teknik-teknik lain yang saya ajarkan. Alhamdulillah setakat semua pelajar yang saya ajar menunjukkan kesan yang positif terutamanya dari segi sahsiah diri dan penerimaan dalam pembelajaran.

Akhir sekali, saya ingin berkongsi pengalaman saya sebagai hipnoterapis iaitu memandu klien untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan mereka melalui sesi rawatan terapis. Antara kes-kes yang banyak saya rawat adalah yang berkaitan Psychosomatic  seperti  fobia, kurang keyakinan diri, hati tidak tenang.

Sepanjang setahun saya membantu klien-klien saya, saya mendapati kebanyakan penyakit kita berpunca daripada 70% emosi dan selebihnya adalah cara hidup. Kebanyakan daripada kita ditimpa banyak stress atau tekanan kerana tertekan iaitu tidak ingin melepaskan atau memaafkan. Oleh sebab itu, bebanan emosi itu diterjema melalui fizikal badan yang lemah seperti contoh selalu demam, selalu pening, cepat marah, tidak dapat kawal emosi dan boleh membawa kepada penyakit yang lebih terukseperti darah tinggi,strok, kanser dan sebagainya.

Saya bersyukur kerana  Allah memilih saya untuk belajar ilmu ini sekaligus dapat bantu diri saya, keluarga saya dan insyaAllah boleh membantu sahabat-sahabat yang memerlukan.InsyaAllah.

Sekian.



Karimah Abdullah
Kuasa Minda dan Hati,
Pasti Akan Kuasai Dunia 





No comments:

Post a Comment